Interview met coverartist Dominik Broniek

Kun je ons wat over jezelf vertellen: waar kom je vandaan, wat bracht je naar Nederland en hoelang woon je hier inmiddels?

Dominik BroniekIk ben in Polen geboren en woon nu ongeveer 9 jaar in Nederland.

Aangezien ik vanuit huis werk, zie ik slechts weinig mensen. Ik ga niet vaak mijn studio uit, daarom heb ik indertijd besloten een plek te zoeken die me zou behoeden voor het mezelf te zeer afsluiten van de buitenwereld. Nederland bleek uitermate geschikt voor mijn creatieve ziel: een prachtige omgeving en heerlijke sfeer. Overal datgene waar ik enorm veel van houd: water! Kanalen, de zee, regen…

De mensen hier zijn vriendelijk maar niet opdringerig. De geweldige architectuur van Leiden of Amsterdam geeft me de kans om uren in deze steden rond te dwalen. Ik ontdek er altijd nieuwe en wonderbaarlijke dingen. Met een boot door de kanalen van de stad varen… Dat zijn de momenten die het leven de moeite waard maken. Helaas heb ik geen eigen boot, dus de kans doet zich niet al te vaak voor.

En dan zijn er de Nederlandse katten. Ik ben werkelijk dol op katten, dol op dieren in het algemeen. De katten hier zijn wonderbaarlijk. De laatste jaren kwamen er steeds twee op bezoek. Ik weet niet van wie ze zijn, maar ze lijken zich goed thuis te voelen bij mij. Op straat aai ik het liefst elke kat die ik tegenkom. Een keer toen ik naar het park ging om te tekenen, kwam er een kat zomaar op mijn schoot liggen slapen.

Voordat ik in Nederland kwam wonen, leefde ik op plekken waar de straten een stuk “nerveuzer” en “rustelozer” waren.

Ik geniet enorm van de unieke, ontspannen sfeer en levensstijl hier.

Je hebt al heel wat boekomslagen ontworpen. Wanneer begon je hiermee en kun je ons wat voorbeelden laten zien (van oud tot nieuw)?

In het begin illustreerde ik alleen teksten met zwart-wit tekeningen.

Heks en katHet eerste boek met illustraties van mijn hand is in 2002 uitgebracht en sindsdien zijn er heel veel boeken met illustraties van mijn hand verschenen. Ik zal ze op een dag allemaal eens tellen; ik verwacht wel dat ik er een of ander record mee zal hebben verbroken! Soms waren het er 20-50 per maand en dat jarenlang.

Ik werkte een aantal jaren voor een uitgeverij als fulltime grafisch ontwerper; ik was bijkans hun eigendom! Dat zag ik op een bepaald moment niet meer zitten. Dus besloot ik in 2011 om die baan op te geven en voor mezelf te beginnen. Op dat moment begon ik meer boekomslagen te maken en ook illustraties in kleur.

Een van de eerste was een illustratie voor de Poolse editie van Storm Dancer van Jay Kristoff.

Cover MagyckerVervolgens werkte ik aan veel Poolse en buitenlandse series. In Nederland verzorgde ik een aantal omslagen met Luitingh en Celtica. Ik maakte de Nederlandse versie van de omslagen voor Brandon Sanderson, die later ook in Polen en Portugal verschenen, en de omslag voor Magycker door Adrian Stone, de Invocatie serie van Jurgen Snoeren en de Nederlandse uitgave van The Secret of Ji van Pierre Grimbert.

Ik werkte mee aan de boekomslag van Echo 2 van Thomas Olde Heuvelt en ik illustreerde de Poolse uitgaven van boeken van Robin Hoob, Michael J. Sullivan en Sara Maas.

Ik bleef ook zwart-witte illustraties maken voor het binnenwerk van boeken. Zo werkte ik jarenlang aan de serie Demon Cycle van Peter V. Brett, boeken die ook in Nederland verschenen, echter helaas zonder mijn illustraties. Het was geweldig om de hele serie van Peter te voorzien van illustraties. Vooral de speciale editie van The Painted Man, uitgebracht door Harper Collins, en de verzamelaarseditie van het boek Barren, uitgebracht in de VS door Subterranean Press. Ik heb nog altijd contact met de auteur en werk samen aan toekomstige projecten.

Bovenop het ontwerpen van boekomslagen en illustraties voor boeken, kreeg ik ook de kans om met een groot Pools kledingmerk – Medicine – mijn werk met een kledingcollectie uit te breiden. Deze is te koop in al hun winkels in heel Polen, in Rusland, Tsjechië en andere Oost-Europese landen.

Toen jij contact met me opnam in 2013, ben ik meteen gevallen voor jouw werk. Je zorgde voor een geweldige start bij Celtica Publishing met de boekomslag voor Drägan Duma – Zij Die Hoort, gevolgd door de andere drie omslagen in deze serie. Kun je ons iets vertellen over hoe je te werk gaat? Stond je in direct contact met Patty van Delft tijdens het ontwerpproces?

Ik wilde echt graag ook iets doen binnen de Nederlandse markt. Ik stuurde een mail met een deel van mijn portfolio naar Celtica en Luitingh en ging met beide uitgevers  projecten aan.

Drägan Duma Zij Die HoortHet werkproces is gewoonlijk hetzelfde: ik krijg voorbeelden van de auteur en/of de uitgever en vervolgens begin ik met het maken van schetsen. Zodra we min of meer weten welke kant we op willen, ga ik verder met het uitwerken. Voordat ik afrond, stuur ik het definitieve werk door voor de laatste correcties of wijzigingen.

De samenwerking met Patty was geweldig. Zij stuurde me haar ideeën en schetsen en we bleven met elkaar in contact gedurende het hele proces voor. Toen het klaar was, kreeg ik zelfs een beker van haar met daarop de cover van Zij Die Hoort en de woorden: “Best cover illustrator”! Daar drink ik nog elke dag mijn koffie uit. Het is mijn inspiratie-mok!

Wil je het hele interview lezen? Ga dan naar de oktobereditie van Celtica’s Magazine.